5 detox-tips na een zware eindejaar

B2 Broekmans Zolder

Molenstraat 19, 3550 Zolder-Centrum
Iedere weekdag van 9.00 tot 19.00 uur & zaterdag tot 18.00 uur
Telefoon: 011 53 70 60

Hebben jullie de overdaad aan feesten, eten en alcohol van afgelopen eindejaar overleefd?  Goed zo. Maar wij hebben dan altijd wel nood aan een extra efforke om ons lichaam terug op peil te krijgen en te ontdoen van al het goeds dat we die dagen hebben binnengekregen. En we doen dat met een heuse detox. Hoe je daaraan begint? Met volgende 5 tips helpen we je alvast op weg!

  1. Water, water, water

Drinken is essentieel. Bekijk het als het doorspoelen van een vuile lavabo. Hoe meer water je gebruikt, hoe gemakkelijker de afvalstoffen wegvloeien. Meer water dan normaal drinken dus, tot wel 4 liter per dag voor mannen en 3 liter per dag voor vrouwen! Het zorgt voor een beter metabolisme, betere ademhaling, gezondere huid, beter functionerende organen, vertering en hart- en bloedvaten!  Toch liever een smaakje? Groene thee bevat veel antioxidanten en helpt je lever en vertering te zuiveren. De theïne zorgt voor een energieboost in de ochtend!

  1. Weg met de caloriebommen, welkom healthy foods

Je hebt er de afgelopen weken al genoeg binnengekregen. Verban dus alle ongezonde voeding uit het huis! Zo maak je plaats voor de echte helden van januari en februari: fruit, groenten, yoghurts, noten, avocados, gember, zalm en ander lekkers! Zorg voor grote hoeveelheden ervan. Meer gezond eten in huis betekent minder snel uit eten gaan of eten laten leveren!

  1. Ontbijten

Elke morgen bij je thuis! Dus niet snel een koffiekoek gaan uithalen onderweg naar kantoor. En ook niet met een lege maag aan de dag beginnen. Want niet ontbijten ’s ochtends, dat wreekt zich meestal later in de dag door overeten.

  1. Lichte avondmaaltijd

We hebben met zijn allen nogal wat slechte gewoonten in België, doordat we meestal pas ’s avonds onze hoofdmaaltijd eten. ’s Avonds is het best om iets lichts te eten. Een soepje bijvoorbeeld, of iets met veel groenten en weinig koolhydraten en vetten. Zo hoeft je lichaam niet al te veel te verteren voor en tijdens het slapen.

  1. Voldoende slaap

Over slaap gesproken: slaap de kerstcalorieën er gerust af. Een gezonde en stabiele nachtrust helpt bij het verterings- en verbrandingsproces!