7 tips om je kinderen door de examens te helpen

B2 Broekmans Zolder

Molenstraat 19, 3550 Zolder-Centrum
Iedere weekdag van 9.00 tot 19.00 uur & zaterdag tot 18.00 uur
Telefoon: 011 53 70 60

Inspiratie: 7 tips om je kinderen door de examens te helpen

De zon die schijnt, terrasjes die vollopen,… Het lijkt al bijna grote vakantie. Hoewel. We zijn pas 1 juni. En dat betekent dat scholieren en studenten eerst nog een maandje hard moeten zwoegen alvorens ze de rugzak in de hoek kunnen gooien. Lopen er in jouw gezin ook zo’n pechvogels rond? Met deze tips krijg je ze vlot door de examenperiode!

1. Gezonde voeding

Een gezonde geest in een gezond lichaam, jawel. Zorg dat er voldoende gezonde snacks in de koelkast te vinden zijn, en kook gezond en voedzaam. Dat betekent veel groenten, veel mager vlees en complexe koolhydraten in bijvoorbeeld volkoren pasta of brood. Een ontbijt vol rijke volkoren granen, fruit en calciumrijke producten is fundamenteel voor een betere werking van het brein die dag. Studentenhaver heet trouwens niet zomaar studentenhaver. Noten zijn een wondermiddel in de examens. Ze zitten boordevol proteïnen en gezonde vetten die de concentratie bevorderen.

2. Ongezonde voeding

Gaat tegen alle adviezen in en we spreken ons eerste punt tegen, maar daar trekken we ons even niets van aan. Zorg toch ook voor de nodige diepvriespizza’s, snacks en koekjes voor wanneer het kan. Als beloning na een examen, bijvoorbeeld. Overweeg ook een voorraadje energiedrank, voor wanneer het echt moet. Al raden we vooral aan die pas boven te halen als het echt niet anders kan, want bijna zo belangrijk als gezonde voeding is…

3. Voldoende rust…

Neen, een nachtje doordoen is geen ideale voorbereiding voor een examen. Weten we allemaal wel, maar toch zondigden we er vroeger waarschijnlijk zelf wel eens aan. Zorg dat je kinderen niet (te vaak) in de val lopen. Dat betekent ook dat je er best op toeziet dat het televisie-, computer- en smartphonegebruik ’s avonds binnen de perken wordt gehouden. Te veel blootstelling aan het blauwe licht dat ze uitstralen, lijdt tot moeilijkheden om in slaap te vallen.

4. ... en ontspanning

Niemand kan zes uur aan een stuk doorstuderen. Ook die van jou niet. Zorg voor een ontspannen sfeer in huis, wees er voor je kinderen als ze even ter ontspanning een praatje willen slaan, en laat ze gerust een blokje gaan lopen als ze dat willen. Het zal hun productiviteit alleen maar ten goede komen.

5. ... en afkoeling

Studeren met dat weer in juni, het is geen pretje. Vermijd warme dranken, zorg eerder voor frisse drank. Water met een smaakje bijvoorbeeld. Voeg eens wat komkommer, limoen of gember toe. Zalig verfrissend!

6. Ken het examenschema

Weet wanneer je kinderen juist hun examens hebben, weet wanneer de moeilijke vakken juist vallen, en pas je eigen gedrag daarop aan. Zorg voor nét iets meer steun in deze dagen. Ze hebben het nodig, en ze zullen ook je betrokkenheid weten te appreciëren. Hun leven draait in deze maand immers enkel en alleen om examens.

7. En leg ze niet te veel druk op

Ze hebben allicht al stress genoeg uit zichzelf. Geen nood om daar nog een schepje bovenop te doen. Ga dus vooral niet elk uur vragen of ze alles al kennen. En kom al helemaal niet vertellen dat hun neefje of dochtertje van de buurvrouw die dag al zes uur geleerd heeft. ;-)

 

Bron: The Conversation, Independent, Feeling